دسته‌ها

متفرقه

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان

می 2015
ش ی د س چ پ ج
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
 
No Image
خوش آمديد!
مراسم یادبودسالروزازادسازی خرمشر پيوند ثابت

یحیی عبدولی

یحیی عبدولی

بسم الله الرحمن الر حیم مراسم گرامیداشت سالروزپیروزی ازادسازی خرمشهرویادشهدای شهرستان اندیمشک درعملیات بیت المقدس که باحضوربسیج ادارات وبسیج حوزه های مقاومت وبرادران سپاه اندیشک وفرماندهی محترم سپاه جناب اقای سرهنگ قربانی و فرماندارمحترم جناب اقای گودرزی ومعاونت محترم سپاه وجمعی ازکارکنان دانشگاه پیام نور به عطر وگل افشانی در گلزار شهدا پرداختند تشکر وقردانی میشود ازهمه برادران که قبول زحمت داشتند شرح کامل عملیات بیت المقدس
گلزارشهدا

گلزارشهدا اندیمشک

گلزارشهدا

گلزارشهدااندیمشک

گلزارشهدا

گلزارشهدااندیمشک۱۳۹۴

گلزارشهدااندیمشک

گلزارشهدااندیمشک ۹۴

در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می شد، آزاد سازی این شهر می توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد.

بر همین اساس، با توجه به این که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح المبین قطعی و مسجل می پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد، به تمام یگان های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.

اهداف عملیات
مهم ترین اهدافی که در این عملیات دنبال می شد، عبارت بودند از:

– انهدام نیروی دشمن، حداقل بیش از دو لشکر.

– آزاد سازی حدود ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران؛ از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید.

– خارج نمودن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه دشمن.

– تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه).

– آزادسازی جاده اهواز – خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز – آبادان از برد توپخانه دشمن.

منطقه عملیات
منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است، که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می شود.

منطقه مزبور به جز جاده نسبتا مرتفع اهواز – خرمشهر، فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند است. همین امر موجب شد تا زمین منطقه – به دلیل مسطح بودن – برای مانور زرهی مناسب، و برای حرکت نیروهای پیاده – به دلیل در دید و تیر قرار داشتن – نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه های کارون، کرخه کور و اروند بود.

استعداد دشمن
تا قبل از آغاز عملیات بیت المقدس، استعداد نیروهای دشمن به ترتیب زیر بود:

– لشکر ۶ زرهی؛ از جنوب رودخانه کرخه تا هویزه.

– لشکر ۵ مکانیزه؛ از غرب اهواز تا روستای سید عبود.

– لشکر ۱۱ پیاده از سید عبود تا خرمشهر – تیپ های ۲۲، ۴۸، ۴۴ مامور حفاظت از خرمشهر بودند.

– لشکر ۳ زرهی در شمال خرمشهر.

با شروع عملیات نیز یگان های دیگری از ارتش عراق به منطقه اعزام شدند که در مجموع تمامی یگان هایی که در منطقه درگیری حضور یافتند، عبارت بودند از:

– لشکر ۵ مکانیزه؛ شامل: تیپ های ۲۶ و ۵۵ زرهی و تیپ های ۱۵ و ۲۰ مکانیزه.

– لشکر ۶ زرهی؛ شامل: تیپ های ۱۶ و ۳۰ زرهی و تیپ ۲۵ مکانیزه .

– لشکر ۳ زرهی؛ شامل: تیپ های ۶،۱۲ و ۵۳ زرهی و تیپ ۸ مکانیزه .

– لشکر ۹ زرهی؛ شامل: تیپ های ۳۵ و ۴۳ زرهی و تیپ ۱۴ مکانیزه .

– لشکر ۱۰ زرهی؛ شامل: تیپ های ۱۷ زرهی و ۲۴ مکانیزه .

– لشکر ۱۱ پیاده؛ شامل: سه تیپ سازمان ۴۴، ۴۸ و ۴۹ پیاده و سه تیپ تحت امر ۴۵ ، ۱۱۳ و ۲۲ پیاده.

– لشکر ۱۲ زرهی؛ شامل: تیپ های ۴۶ مکانیزه و ۳۷ زرهی.

– لشکر ۷ پیاده؛ شامل: تیپ های ۱۹ و ۳۹ پیاده.

– تیپ مستقل ۱۰ زرهی.

– تیپ های مستقل ۱۰۹، ۴۱۹، ۴۱۶، ۹۰، ۴۱۷، ۶۰۱، ۶۰۲، ۶۰۵، ۶۰۶، ۴۰۹، ۲۳۸ و ۵۰۱ پیاده.

– تیپ های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ نیروی مخصوص.

– تیپ های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی.

– تعداد ۳۰ گروهان کماندو.

– تعداد ۱۰ قاطع جیش الشعبی (هر قاطع ۴۵۰ نفر).

– گردان تانک مستقل سیف سعد.

– گردان های شناسایی حطین، صلاح الدین، حنین.

– توپخانه دشمن نیز از ۵۳۰ قبضه توپ در انواع مختلف تشکیل شده بود که به طور تقریبی عبارت بود از ۳۰ گردان.

طرح عملیات
در طراحی عملیات، تهاجم از طریق عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سوی مرز بین المللی و سپس آزادسازی شهر خرمشهر مد نظر قرار گرفته و چنین استدلال می شود که حمله به جناح دشمن، که عمدتا به سمت شمال آرایش گرفته بود، عامل موفقیت عملیات است.

هم چنین، شکستن خطوط اولیه دشمن و عبور از رودخانه و گرفتن سرپل در غرب کارون تا جاده آسفالته اهواز – خرمشهر به عنوان اهداف مرحله اول و ادامه پیشروی به سمت مرز و تامین خرمشهر به عنوان اهداف مرحله دوم تعیین شدند.

بر همین اساس، محورهای عملیاتی هر یک از قرارگاه ها به ترتیب زیر مقرر گردید:

۱- محور شمالی؛ قرارگاه قدس (با عبور از رودخانه کرخه).

۲- محور میانی؛ قرارگاه فتح (با عبور از رودخانه کارون و پیشروی به سمت جاده اهواز – خرمشهر).

۳- محور جنوبی؛ قرارگاه نصر (با عبور از کارون و پیشروی به سمت خرمشهر).

شرح عملیات
سرانجام عملیات بیت المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات بسم الله الرحمن الرحیم . بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب از سوی فرماندهی آغاز شد.

شهید آیت الله صدوقی و آیت الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یک به طور جداگانه، پیام هایی را به وسیله بی سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.

عملیات بیت المقدس را به چهار دوره زمانی به شرح زیر می توان تقسیم کرد:

مرحله اول : در محور قرارگاه قدس (شمال کرخه کور) به دلیل هوشیاری دشمن و وجود استحکامات متعدد، پیشروی نیروها به سختی امکان پذیر بود و در این میان تنها تیپ های ۴۳ بیت المقدس و ۴۱ ثارالله موفق شدند از مواضع دشمن عبور کرده و منطقه ای در جنوب رودخانه کرخه کور را به عنوان سرپل تصرف کنند. عدم پوشش جناحین این یگان ها باعث شده بود که فشار شدید دشمن برآن ها وارد شود.

در محور قرارگاه فتح، یگان های خودی ضمن عبور از رودخانه به سرعت خود را به جاده اهواز – خرمشهر رسانده و به ایجاد استحکامات و جلوگیری از نقل و انتقالات و تحرکات دشمن در جاده مذکور پرداختند.

در محور قرارگاه نصر، به دلیل تاخیر در حرکت و وجود با تلاق در کنار جاده اهواز – خرمشهر و هم چنین تمرکز دشمن در شمال خرمشهر، نیروهای این قرارگاه نتوانستند به اهداف مورد نظر دست یافته و با قرارگاه فتح الحاق کنند.

الحاق کامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و هم چنین تصرف اهداف مرحله اول قرارگاه قدس در دستور کار عملیات شب دوم قرار گرفت که با انجام آن تا حدودی اهداف مورد نظر محقق شد، لیکن برخی رخنه ها همچنان باقی بود تا این که سرانجام پس از ۵ روز، جاده اهواز – خرمشهر از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ تثبیت و کلیه رخنه ها ترمیم شد.

مرحله دوم: در این مرحله آزاد سازی خرمشهر از دستور کار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد که قرارگاه های فتح و نصر از جاده اهواز – خرمشهر به سمت مرز پیشروی کنند و قرارگاه قدس نیز ماموریت یافت تا به صورت محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه کور اقدام نماید و سپس آن را گسترش دهد.

عملیات در این مرحله در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۶/۲/۱۳۶۱ آغاز شد. نیروهای قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند. یگان های قرارگاه نصر نیز با اندکی تاخیر و تحمل فشارهای دشمن، به مرز رسیده و با قرارگاه فتح الحاق کردند.

دشمن با مشاهده جهت پیشروی نیروهای ایران به طرف مرز، لشکر های ۵ و ۶ خود را به عقب کشاند. به نظر می رسید این عقب نشینی با دو هدف انجام شده باشد: یکی جلوگیری از محاصره و انهدام این لشکرها، و دیگری تقویت هر چه بیشتر خطوط پدافندی بصره و خرمشهر.

در پی این عقب نشینی که از ساعات اولیه روز ۱۸/۲/۱۳۶۱ آغاز شده بود، نیروهای قرارگاه قدس ضمن تعقیب نیروهای دشمن، تعدادی از آن ها را که از قافله عقب مانده بودند، به اسارت خود درآوردند و در نتیجه جاده اهواز – خرمشهر (تا انتهای جنوب منطقه ای که توسط قرارگاه نصر به عنوان سرپل تصرف شده بود) و نیز مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه آزاد شدند.

مرحله سوم: در این مرحله، قرارگاه نصر ماموریت یافت تا حرکت خود را به سمت خرمشهر آغاز نماید. نیروهای عمل کننده که متشکل از چهار تیپ مستقل سپاه پاسداران و دو تیپ ارتش بودند، در آخرین ساعات روز ۱۹/۲/۱۳۶۱ عملیات خود را آغاز کردند؛ اما به دلیل هوشیاری دشمن و تمرکز نیرو در خطوط پدافندی اش، نیروهای خودی در انجام ماموریت خود توفیق نیافتند. تکرار این عملیات در روز بعد نیز به شکست انجامید. به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا برای انجام عملیات نهایی فرصت بیشتری به یگان ها داده شود. هم چنین مقرر شد دو تیپ المهدی (عج) و امام سجاد (ع) از قرارگاه فجر نیز در حرکت بعدی استفاده شود.

مرحله چهارم عملیات از ۱ تا ۴ خرداد ۱۳۶۱:
سرانجام در ساعت ۲۲:۳۰ اول خرداد ۱۳۶۱ تلاش برای آزادی سازی خرمشهر با رمز «بسم الله القاسم الجبارین یا محمد بن عبدالله (ع)» آغاز شد در برابر تک سریع و غافلگیرانه، نیروهای عراقی دچار وحشت وسرگردانی شدید شدند و نتوانستند واکنش مهمی از خود نشان دهند و ارتباط یگان های دشمن با یکدیگر قطع شد. فرار افسران و درجه داران و سربازان عراقی از منطقه خرمشهر گویای از هم پاشیدگی سازمان یگان های دشمن بود.

در روز دوم خرداد نتیجه پیکار بسیار درخشان بود و قرارگاه کربلا به هدف خود که احاطه کامل خرمشهر بود، رسید. تعداد اسرای عراقی در این روز از ۲۸۳۰ نفر تجاوز کرد و یگان هایی از دشمن که در منطقه بین نهر عرایض و شلمچه مستقر بودند، به میزان زیاد منهدم شدند.

به وجود حضور گسترده هواپیماهای عراقی در آسمان منطقه، عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش در پشتیبانی از یکان های رزمنده، در صحنه عملیات بیت المقدس حضوری فعال داشتند و با بمباران پل شناور عراقی ها بر روی اروند رود و مناطق تجمع آنان در آن سوی رودخانه، نقش ارزنده ای در آزاد سازی خرمشهر ایفا کردند.

در اواخر روز دوم خرداد، قرارگاه کربلا پس از بررسی آخرین وضعیت، تصمیم گرفت تا نیروها با ورود به شهر، آنرا از لوث وجود نیروهای عراقی پاک گردانند. و در سه بامداد روز سوم خرداد واحدهایی از رزمندگان ایران به آن سوی رودخانه وارد شدند.

از طرف دیگر جمعی از نیروهای عراقی با استفاده از تاریکی شب و قایق اقدام به فرار کردند که تعدادی از این قایق ها توسط تکاوران نیروی دریایی هدف قرار گرفت و سرنشینان آن ها غرق شدند.

نیروهای عراقی از ساعت سه و پنجاه دقیقه بامداد تا نیم بعد ازظهر روز سوم خرداد از سمت شلمچه ۳ بار اقدام به پاتک کردند و تلاش نمودند تا از طریق جاده شلمچه – خرمشهر حلقه محاصره خرمشهر را بشکنند، اما هر بار با پایداری و مقاومت دلاورانه رزمندگان ایرانی مواجه شدند و با دادن خساراتی عقب نشینی کردند.

در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی در شمال نهر خین جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند. ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد.

در ساعت ۱۲ قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که ۲۴ ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتند. بدین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

در ساعت ۲ بعد از ظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید.

رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزاد سازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند. خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در همه جا طنین افکند و ملت ایران اسلامی را که مدت ها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق در شادی و سرور کرد. مردم به خیابان ها ریختند و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند. در پایان آن روز امت شهید پرور ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و با فرا رسیدن شب به یمن پیروزی حق بر باطل بر پشت بام ها ندای الله اکبر سردادند.

نتایج
– طی عملیات بیت المقدس ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شدند. علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج گردیدند. هم چنین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

– با فتح خرمشهر، برتری نظامی ایران بر عراق مورد تایید کارشناسان و تحلیل گران نظامی قرار گرفت.

– فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد؛ به گونه ای که نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خارج شوند.

– عملیات بیت المقدس موجب شد تا کشورهای عرب منطقه به تقویت مالی و نظامی عراق مبادرت ورزند.

– طی این عملیات حدود نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمده و بالغ بر شانزده هزار تن کشته و زخمی شدند.

میزان انهدام یگان های دشمن
لشگر ۳ زرهی و لشگرهای ۱۱ و ۱۵ پیاده: ۸۰ درصد.

لشگرهای ۹ و ۱۰ زرهی: ۵۰ درصد.

لشگر ۷ پیاده: ۴۰ درصد.

لشگر ۵ مکانیزه و لشگرهای ۶ و ۱۲ زرهی: ۲۰ درصد.

تیپ های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی: ۱۰۰ درصد.

تیپ ۱۰۹ پیاده: ۶۰ درصد.

تیپ های ۶۰۱، ۶۰۲، ۴۱۶، ۴۱۹ پیاده: ۵۰ درصد.

تیپ های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ نیروهای مخصوص به میزان زیاد.

عملیات بیت المقدس در نگاه رسانه های جهان
نگاهی به اخبار و گزارش های منعکس شده از خبرگزاری ها، شبکه های مختلف تلویزیونی مطبوعات معتبر جهان درباره عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نشان می دهد با وجود نگاه جانبدارانه و جهت دار در ارسال اخبار و اطلاعات یومیه در این باره جملگی این رسانه ها زبان اعتراف گشوده و با بهت و حیرت به شکست نیروهای عراقی در این عملیات اذعان کرده اند مطلب ذیل که با تلاش روابط عمومی سازمان حفظ نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس سپاه پاسداران تهیه شده نگاهی دارد به اخبار و مواضع رسانه های جهان پس از آزادسازی خرمشهر.
عملیات پیروز بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روزگردید، ضربه اساسی و تعیین کننده ای بر پیکر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات، و ذهنیت هایی را که درمورد توانایی و قابلیت های نظامی ایران وجود داشت، تغییر داد. بسیاری از کارشناسان نظامی تحلیل گران رسانه های خارجی، در برابر سرعت عمل و ویژگی های عملیاتی نیروهای ایرانی به هنگام فتح خرمشهر، غافلگیر، مبهوت و شگفت زده شدند.
رادیو دولتی انگلیس که در شامگاه نهم اردیبهشت ۱۳۶۱ اعلام می کرد: «چنانچه ایرانیان درصدد بازپس گرفتن خرمشهر برآیند، سخت ترین» گردو «را برای شکستن برگزیده اند.» سرانجام ناچار شد سکوت خود را بکشند و طی گفتاری در روز پنجم خرداد ماه سال ۶۱ یعنی دو روز پس از آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام حیرت زده اعلام کند: «از زمانی که خبرنگاران غربی از نیروهای عراقی در خرمشهر دیدن کرده و از روحیه خوب آنها گزارش داده اند، بیش از سه یا چهار روز نمی گذرد که ناگهان همه شهر از دست عراقی ها بیرون کشیده شد.»
در ساعت ۱۰:۵۵ دقیقه بامداد چهارشنبه، چهارم خرداد ۶۱ خبرگزاری های بین المللی، در گزارش هایی که با عنوان «بسیار مهم» از بغداد به سراسر جهان مخابره کرد برای نخستین بار ضمن استناد به بیانیه نظامی بغداد اعلام داشتند که عراق «تلویحا به شکست خود اعتراف کرده است. به نوشته وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری رسمی عراق _ آی.ان. ۱ _ طی یک اطلاعیه کوتاه ضمن آن که از خرمشهر با عنوان» بندر خرمشهر «نام برد، اعلام کرد: سخنگوی ارتش عراق اعلام کرده است بندر خرمشهر را ترک کرده و تا مرزهای بین المللی عقب نشینی کرده اند. این خبرگزاری افزود که عقب نشینی نیروهای عراقی، از روز یکشنبه اول خرداد ۱۳۶۱ آغاز شده است.»
همین اطلاعیه تلکس بین المللی خبرگزاری عراق، عصر روز چهارم خرداد ۱۳۶۱ به صورت دیگری از سوی رادیو صوت الجماهیر بغداد به اطلاع افکار عمومی عراق رسانده شد: «یک سخنگوی ارتش عراق اعلام کرده است که نیروهای پیروزمند قادسیه صدام پس از آن که تمامی حمله های قوای دشمن منحوس و نژادپرست فارس را در مناطق الخفاجیه (سوسنگرد) و الاهواز (اهواز) با اقتدار کامل دفع کردند… صبح روز ۲۴/۵/۱۹۸۲ (۳/۳/۱۳۶۱) در یک جابه جایی تحسین برانگیز، عقب نشینی تاکتیکی(!) خود را از جبهه معمره (خرمشهر) با موفقیت کامل انجام داده اند.
این دعاوی درست در شرایطی از رادیوی دولتی بغداد پخش می شد که خبرگزاری آمریکایی» یونایتدپرس «در ساعت بیست وچهار و بیست ودو دقیقه همان روز، در گزارش ارسالی خود از بیروت، سربازان عراقی را در حال فرار توصیف کرده و نوشت:» … سربازان در حال فرار عراق، سرگرم گریختن از خرمشهر و مناطق اشغالی هستند «. پس از پخش گزارش های مستند و خبری و تصاویر تهیه شده از جبهه خرمشهر توسط رسانه های ایران و خارجی که در آنها شکست نیروهای عراقی در قالب صفوف هزاران نفره اسرا و انبوه ادوات و تجهیزات منهدم شده یا به غنیمت درآمده دشمن، به گویاترین وجهی به نمایش درآمد، دیگر حتی کشورهای جنوب خلیج فارس نیز که همواره از صدام حمایت می کردند، اکنون به واهی بودن دعاوی حکام بغداد اذعان داشتند. از طرف دیگر رژیم عراق برای فریب افکار عمومی و سرپوش گذاشتن بر شکست های بیت المقدس، اقدام به اعطای» مدال شجاعت «،» نشان لیاقت «و نشان» رافدین «به تعدادی از فرماندهان خود کرد. رادیو دولتی صدای امریکا پس از پنج شبانه روز سکوت و امتناع از انعکاس خبر فتح خرمشهر توسط نیروهای ایران، سرانجام در» گزارش ویژه «هشتم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ خود می گوید:» با وجود مشکلات تدارکاتی، ناآرامی های ناشی از انقلاب و کاهش تدریجی قدرت عملیات نیروهای هوایی ایران، ماشین نظامی ایران به گونه ای اعجاب آور عمل کرد.
روزنامه گاردین چاپ انگلستان درباره سقوط فتح خرمشهر می نویسد: «سقوط خرمشهر یعنی سقوط آخرین و مهم ترین افتخار جنگی عراق که ایرانی ها با بازپس گرفتن آن، این برگ برنده را که به وسیله آن عراق می کوشید ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، از دست بغداد ربودند.»
همچنین وزیر امور خارجه آمریکا «الکساندر هیگ» رسما در شورای امور خاورمیانه وزارت خارجه شان می گوید: «پیروزی های اخیر ایران در جنگ با عراق برای آمریکا نگران کننده است و منافع غرب خصوصا آمریکا را در منطقه به خطر انداخته است.»

نظرات[۰] | دسته: فرهنگی | نويسنده: yahya abdovali | ادامه مطلب...

 
میلادامام علی(ع)روزپدر پيوند ثابت

تقدیرنامه ریاست دانشگاه پیام نورمرکزاندیمشک به برادریحیی عبدولی مسئول بسیج کارمندی وحراست دانشگاه

تقدیرنامه ریاست دانشگاه پیام نورمرکزاندیمشک به برادریحیی عبدولی مسئول بسیج کارمندی وحراست دانشگاه

روز پدر

جشن روزپدر دانشگاه پیام نوراندیمشک۹۴

دانشگاه پیام نوراندیمشک

میلاد امام علی(ع)روزپدردانشگاه پیام نوراندیمشک

تولد امام علی(ع) مولود کعبه و روز پدر بر تمامی شیعیان آن حضرت مبارک باد

علی ابن ابیطالب، امام اول تشیع و داماد، پسرعمو و برادر دینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. کنیه اش “ابوالحسن” است و القاب مختلفی همچون امیر المومنین دارد. امام علی چهارمین خلیفه اسلامی است.

ابوطالب,روز پدر, بعثت پیامبر, مجری معروف صحرای عرفات, فضیلت دعای علقمه, تعبیر خواب خدا, دعاهای, پدر و پسر, حکایاتی, نبوت در قران, تعبیر خواب نقل, قمه “دعا”,تولد امام علی(ع) مولود کعبه و روز پدر مبارک –

امام علی در روز جمعه سیزدهم رجب سال سی ام پس از عام الفیل (ده سال قبل از بعثت محمد) در مکه، در داخل کعبه به دنیا آمد. هیچ کس قبل از او و بعد از او، در این خانه خدا تولد نیافته است و این نشانگر موهبت و احترام و توجه خاص خداوند به وجود علی و بیانگر مقام بسیار ارجمند اوست. حضرت علی نخستین فرزند خانواده هاشمی است که پدر و مادر او هر دو فرزند هاشم هستند. پدرش ابوطالب فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم است و مادر او فاطمه بنت اسد فرزند هاشم می باشد. خاندان هاشمی از لحاظ فضائل اخلاقی و صفات عالیه انسانی در قبیله قریش و در دیگر طوایف عرب، زبانزد خاص و عام بوده است. فتوت، مروت، شجاعت و بسیاری از فضایل دیگر اختصاص به بنی هاشم داشته است. تمام این فضیلتها در مرتبه عالی در وجود حضرت علی موجود بوده است.
فاطمه بنت اسد به هنگام درد زایمان راه مسجدالحرام را در پیش گرفت و خود را به دیوار کعبه نزدیک ساخت و چنین گفت: خداوندا! به تو و پیامبران و کتابهایی که از طرف تو نازل شده اند و نیز به سخن جدم حضرت ابراهیم علیه السلام سازنده این خانه ایمان راسخ دارم. پرودگارا! به پاس احترام کسی که این خانه را ساخت، و به حق کودکی که در رحم من است، تولد این کودک را بر من آسان فرما! لحظه ای نگذشت که دیوار جنوب شرقی کعبه در برابر دیدگان عباس ابن عبدالمطلب و یزید بن تعف شکافته شد. فاطمه وارد کعبه شد و دیوار به هم پیوست. فاطمه تا سه روز در شریفترین مکان مهمان خدا بود و نوزاد خویش را سه روز پس از سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل، به دنیا آورد. سپس از همان شکاف دیوار که دوباره گشوده شده بود بیرون آمد و گفت: “پیامی از غیب شنیدم که نامش را “علی” بگذار.”دانشگاه پیام نورمقدم همه راگرامی میدارد

نظرات[۰] | دسته: فرهنگی | نويسنده: yahya abdovali | ادامه مطلب...

 
پوسترهای کلاس مهدویت پيوند ثابت

خسف بیدا

خسف بیدا

شمایل مهدی

شمایل حضرت مهدی(عج)

دعوت برای سخنرانی
پوسترهای کلاس تصویری مهدویت

تاریخ :اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۴ | نویسنده : admin | موضوع :اخبار, جزوات
با سلام
بالاخره پس از مدت ها انتظار و کار و تلاش شبانه روزی تیم مهدویت ما، پوستر هایی با عنوان کلاس تصویری مهدویت در ۱۸ فصل آماده و به صورت فایل پی دی اف، تقدیم شما عزیزان می شود.

این پوسترها از ولادت امام زمان(عج) شروع شده و به مباحث مختلفی از جمله مهدویت در قرآن، مهدویت در روایات، انتظار، غیبت و علل آن، شرایط و علائم ظهور، رجعت ، آسیب شناسی و… می پردازد.
هر فصل شامل چندین پوستر می باشد.

پوسترها به ترتیب فصل ها شماره گذاری شده اند و به نحوی است که مخاطب با خواندن پوستر شماره ۱ از افصل اول الی آخرین شماره از فصل ۱۸، به صورت عمومی و کلی با مباحث مهدویت آشنا می شود.
نمونه ای از این پوسترها را در عکس های بالا می بینید
از آنجاییکه غالب مردم ما، فرصت کافی برای کتابخوانی یا حضور در کلاسهای مهدویت را ندارند، این پوسترها و نصب آنها در نمایشگاه مهدویت، فرصت خوبی برای تبلیغ امام زمان(عج) می باشد.
از طرفی با توجه به حجم بالای پوسترها، آنها را به صورت پی دی اف در آوردیم تا راحت تر دانلود شود و اگر می خواستیم به صورت فایل عکس باشد، حجم بالایی را می برد ولی در هر صورت می توانید با نرم افزار فتوشاپ، این فایل های پی دی اف را به صورت فایل عکس در آورید.

در طراحی این پوسترها سعی شده که پوستر هر فصل، مناسب با موضوع آن طراحی شود تا جذابیت کار را بالاتر ببرد و فهم مطلب را سریع تر کند.

نمونه ای از این پوسترها را در عکس های بالا می بینید

قابل توجه است که این فاز اول این پوسترها بود و انشالله سعی می کنیم در آینده، فاز دوم این پوسترها که شامل پاسخ به شبهات مهدویت است را نیز آماده کنیم.
شما می توانید این پوسترهای کلاس تصویری مهدویت را به مناسبت نیمه شعبان یا مناسبت های دیگر، در شهر و موسسه و بسیج و …. خودتان نصب کنید حتی با نام خودتان و بدون بردن اسمی از ما ، راضی هستیم و هیچ مشکل شرعی ای نیست.
عزیزانی که خواهان فایل word مطالب جهت اعمال تغییرات در کادر و طرح و … می باشند، به ایمیل زیر ایمیل دهند و با ذکر اینکه این پوسترها را برای کدام نهاد یا مکان فرهنگی می خواهند، درخواست دریافت فایل word را بدهند تا در اسرع وقت این فایل ها را برایشان بفرستیم.
آدرس ایمیل : Mahdaviat.313@chmail.ir
در پایان از شما عزیزان خواهش می کنم این پوسترها را به صورت نمایشگاهی در مساجد و بسیج و موسسات و… نصب کنید تا کاری کوچک در ترویج فرهنگ مهدویت کرده باشیم و آقای خودمان را خوشحال کرده باشیم.
حتما حتما ما را از نظرات و انتقادات خود با خبر سازید.
یا مهدی

لینک دانلود فصول ۱ الی ۶
http://s3.picofile.com/file/8189084826/pdf_6_aval.zip.html

لینک دانلود فصصول ۷ الی ۱۳
http://s3.picofile.com/file/8189085584/pdf_6_dovom.zip.html

لینک دانلود فصول ۱۴ الی ۱۸
http://s3.picofile.com/file/8189087692/pdf_6_sevom.zip.html

کپی برداری با ذکر صلوات بلامانع است

پیوند پایدار
برچسب ها : پوستر مهدویت, پوستر مهدویت برای نیمه شعبان, پوستر کلاس تصویری مهدویت

نظرات[۰] | دسته: فرهنگی | نويسنده: yahya abdovali | ادامه مطلب...

 
رحلت امام خمینی(قد ر) پيوند ثابت

نظرات[۰] | دسته: فرهنگی | نويسنده: yahya abdovali | ادامه مطلب...

 
نگین افرینش درسنامه مقدماتی معارف مهدویت پيوند ثابت

همایش مهدویت

کلاس تخصصی مهدویت

استادشهبازیان

حاج اقا شهبازیان

حاج اقاعلوی

حاج اقا علوی استاد دانشگاه

بسم الرحمن الرحیم
درسنامه معارف مهدویت (نگین افرینش)
درس اول:ضرورت طرح مباحث مهدویت ۱-اهمیت وضرورت مباحث مهدویت ۲- اشنایی با ابعاد مختلف ضرورت طرح مباحث مهدویت فوائد:۱-توجه به اهمیت موضوع مهدویت ولزوم برسی ابعاد گوناگون ان ۲-احساس نیاز به امام مهدی (عج) مطالب اموزشی:یک.بعداعتقادی دو.بعد اجتماعی سه.بعد سیاسی چهار.بعد تاریخی پنج.بعد فرهنگی ۱-تبیین وترویج فرهنگ انتظار ۲- اسیب شناسی ۳- دشمن شناسی منابع:ضرورت طرح مباحث مهدویت روح الله شاکری-فصلنامه انتظارموعود-امامت ومهدویت:ایت الله صافی گلپایگانی
درس دوم:کلیات امامت اهداف:۱-شناخت جایگاه امامت ۲-اگاهی ازشئوون امام فوائد:۱-احساس نیازووابستگی به امام ۲-شناخت اوصاف شئوون امام مطالب اموزشی: ۱-مفهوم وجایگاه امامت ۲-نیازبه امام ۳-امام مفسر قران وبیانگر احکام ۴-امام حافظ ونگهبان دین ۵-رهبری واداره امورجامعه ۶-امام الگوی کامل ومربی مردم ویژگیهای امام:۱-علم ۲-عصمت ۳-مدیریت اجتماعی ۴-اراستگی به کمالات اخلاقی ۵-نصب ازسوی خدا۶-بیانی جامعه وزیبا ازامام رضا علیه السلام منابع:بحارالانوار ج۳باب وجوب-کافی ج۱کتاب الحجه منتخب الاثر ایت الله صافی گلپایگانی
درس سوم:امام مهدی (عج)دریک نگاه اهداف معرفی اجمالی امام مهدی (عج)
فوائد۱-اشنایی بانام وکینه والقلب حضرت۲- چگونگی ولادت۳- اشنایی بااوصاف وویژگیهای حضرت مهدی(عج) مطالب اموزشی۱-میلاد امام زمان(عج)۲-نام وکینه والقاب ۳-ویژگیهای حضرت مهدی(عج) بشارت به امدن اوولادت پنهانی غیبت طولانی وپیش گویی ان طول عمر۴- شمایل وخصوصیات ۵-دوره های زندگی حضرت منابع:الغیته شیخ طوسی-تاریخ غیبت الصغراسیدمحمد صدرکمال الدین شیخ صدوق ج۲تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم تارین عصرغیبت پورسید اقایی-درسنامه مهدویت خدامرادسلیمان ج۱٫درس چهارم.دوران پنهان زیستن حضرت .اهداف:۱-توجه به تلاشهای امام عسگری (عج)برای معرفی فرزندش۲-شناخت راهکارهای معرفی اخرین حجت خدا به شیعیان فوائد:۱-اثبات ولادت حضرت(عج)۲-مشخص شدن امام دوازدهم(عج)۳-تثبیت اعتقاد ۱-نشان دادن مهدی(عج)به خواص۲-نسبت عقیقه۳-نامه نگاری۴-پاسخ گویی به سوالات۵-دریافت هدایای مادی معجزات وکرامات ترتیب وهدایت نماز برپیکر پدرمنابع:کمال الدین وتمام النعمه شیخ صدوق ج۲-دادگسترجهان ابراهیم امینی-حیات فکری امامان شیعه رسول جعفریان درس پنجم امام مهدی(عج)دراینه قران:اهداف۱-معرفی امام مهدی(عج)ازمنظرقران ۲-تبیین شیوه بیان قران درباره مهدویت فوائد: ۱-شناخت دلائل قرانی موضوع مهدویت۲-اشنایی باتفسیروتاویل۳-تعمیق اعتقاد قلبی مردم به حضرت
مطالب اموزشی :۱-سیری درایات مهدوی۲-شیوه های بیان درقران چرانام امام مهدی(عج) درقران نیامده است تفسیروتاویل درایات مهدوی تحلیل وبررسی ایات مهدوی امام مهدی(عج)تحقق بخش وعده بزرگ خدا حکومت صالحان اراده ازلی خدامستضعفان پیشوایان ووارثان زمین امام مهدی(عج)ذخیره بزرگ الهی منابع:معجم احادیث امام مهدی(عج)ج۷امام مهدی درقران مهدی یوسفیان-من هوالمهدی ابوطالب تجلیل تبریزی سیمای مهدویت درقران محمدجواد مولوی نیا. درس ششم امام مهدی(عج)دراینه روایات اهداف:۱-معرفی امام مهدی(عج) ازمنظر روایات۲-تبیین عرصه های مشترک مهدویت بین شیعه واهل سنت فوائد:۱-اگاهی ازویژگی های روایی مهدویت۲-شناخت اصالت مهدویت ازمنظر روایات۳-وحدت بخشی مهدویت مطالب اموزشی سیری کوتاه دراحادیث مهدویت منابع حدیثی مهدوی ویژگی های روایات مهدوی ۱-تنوع وگوناگونی روایات۲-مهدویت درکلام معصومان علیه السلام۳-راویان احادیث مهدوی۴-اعتبارروایات مهدویت عرصه های مشترک مهدوی درروایات مسلمین ۱-جهانی بودن حکومت امام علیه السلام۲-نزول حضرت عیسی علیه السلام ازاسمان۳-فرورفتن لشگرسفیانی درزمین بیدا۴-مهدی ازعترت پیامبر(ص)و از نسل فاطمه(س)۵-هم نام بودن مهدی با پیامبر(ص) منابع:درانتظارققنوس سیدثامر العمیدی بررسی تطبیقی مهدویت درروایات شیعه واهل سنت مهدی اکبرنژاد. درس هفتم غیبت امام زمان(عج)وعلل ان:اهداف:۱-اشنایی با غیبت امام زمان(عج)۲-اشنایی باحکمت ها وعلل غیبت امام زمان(عج)۳-اشنایی با دوره های مختلف غیبت فوائد:۱-شناخت برخی دلائل محرومیت ازحضور ظاهری امام(عج)۲-انگیزه برای تلاش برای زمینه سازی ظهور حضرت۳-اشنایی بادوره های غیبت حضرت مطالب اموزشیک۱-مفهوم شناسی غیبت۲-پیشینه غیبت۳-فلسفه غیبت سری ازاسرارالهی حفظ جان امام استقلال ونبودن تحت بیعت دیگران ازمایش مردم تادیب مردم۴-مراحل غیبت زمینه سازی برای غیبت غیبت کوتاه مدت غیبت بلند مدت منابع:خورسید مغرب محمدرضا حکیمی-سیمای افتاب حبیب الله طاهری-الغیبه نعمانی. درس هشتم فواید امام غایب(عج):اهداف.۱-افزایش معرفت به امام غایب۲-توجه به جایگاه ووظایف امام(عج)درعالم هستی فوائد ۱-تقویت اعتقاد وباور مردم به حضرت۲-اگاهی ازشئوون امام(عج)۳-تلاش برای تقرب وبهره مندی ازعنایات حضرت مطالب اموزشی ۱-امام محور هستی۲-امیدبخشی۳-پایداری مکتب۴-خودسازی۵-پناهگاه علمی وفکری۶-هدایت باطنی ونفوذ روحانی۷-ایمنی ازبلاها۸-دادرسی شیعیان ومردم۹- بهره مندی ازدعاواستغفار حضرت منابع:منتخب الانوار المضیئه نیلی نجفی. درس نهم ملاقات اهداف:۱-اشنایی باشیوه ارتباط شیعیان با حضرت درعصر غیبت۲-انواع ملاقات باحضرت(حالت اضطرار حالت عادی)فوائد:۱-شناخت صحیح درباره مساله ارتباط وملاقات۲-چگونگی برخوردصحیح باناقلان ملاقات مطالب اموزشی.دیداریار انواع ملاقات نقل کردن دیدار اثاروپیامدها شرط اساسی ملاقات انچه ازما خواسته اند تشرف حاج علی بغدادی منابع:فصلنامه مشرق موعودشماره۲٫ درس دهم انتظار اهداف:۱-شناخت معنای صحیح انتظار۲- توجه به بایسته های انتظار فوائد:۱-اشنایی بامفهوم انتظاردراندیشه شیعی۲-شناخت معیارهای انتظار۳-تلاش برای اصلاح وخودسازی برای طزمینه سازی ظهور مطالب اموزشی ۱-انتظارسبز۲-حقیقت انتظار وجایگاه ان۳-ویژگی های انتظار مهدی ابعاد انتظار وظایف منتظران شناخت امام الگوپذیری یاد امام وحدت وهمدلی اثار انتظار پاداش منتظران منابع:مکیال المکارم موسوی اصفهانی-تشیع وانتظار محمدتقی خلجی. درس یازدهم شرایط ظهور:اهداف۱—شناخت عوامل وزمینه های ظهور۲-اگاهی ازوظایف ما دربرپایی حکومت جهانی فوئد.۱-توجه به نقش انسانت درزمینه سازی ظهور۲-اگاهی اززمینه های ظهور امام زمان(عج)۳-شناخت ویژگی یاران امام مطالب اموزشی.مقدمه زمینه ها طرح وبرنامه رهبر یاران معرفت واطاعت عبادت وصلابت جان نثاری وشهادت طلبی شجاعت ودلیری صبر وبردباری اتحادوهمدلی زهدوپارسایی امادگی مردمی منابع:تاریخ غیبت کبری- کمال الدین وتمام النعمه. درس دوازدهم ظهور ونشانه های ان اهداف:۱-شناخت سیر ظهور۲-اگاهی ازنشانه های ظهور حضرت فوائد: ۱-توجه به نقش انسان درزمینه سازی ظهور۲-اگاهی ازعلائم ظهور امام زمان(عج) مطالب اموزشی -زمان ظهور-رازنهان بودن زمان ظهور-علائم ظهور-اثاروفوائد دانستن علائم-انواع نشانه های ظهور-علائم حتمی وغیرحتمی-نشانه های حتمی ظهور۱-خروج سفیانی۲-خسف بیدا۳-خروج یمانی۴-صیحه اسمانی۵-قتل نفس زکیه-علائم غیر حتمی۱-خروج خراسانی۲-خروج حسنی۳-فتنه دجال۴-جهان در استانه ظهور هنگامه قیام چگونگی قیام منابع:تاریخ مابعدالظهور سیدمحمدصدر-موعود شناسی علی اصغر رضوانی-حکومت جهانی امام مهدی(عج)ناصرمکارم شیرازی. درس سیزدهم حکومت جهانی۱برنامه های حکومت حضرت مهدی(عج)اهداف:۱-اشنایی بااهداف حکومت حضرت درعصر ظهور۲-الگوپذیری ازبرنامه های اصلاحی حضرت درعصر غیبت فوائد:۱اگاهی ازاهداف حکومت امام۲-شناخت برنامه های اصلاحی حضرت۳-ایجاد میل ورغبت به ظهور مطالب اموزشی:اهداف حکومت-رشد معنوی-عدالت گستری-برنامه های حکومت-برنامه های فرهنگی-ایجاد کتاب وسنت-گسترش معرفت واخلاق-نهضت علمی-مبارزه بابدعت ها-برنامه های اقتصادی-بهره وری ازمنابع طبیعی-توزیع عادلانه ثروت-عمران و ابادی-برنامه های اجتماعی-احیای امربه معروف ونهی ازمنکر مبارزه ریشه ای با فساد ورذایل اجرای حدود عدالت قضا یی منابع:عصرزندگی محمدحکیمی-الیوم الموعود سیدمحمد صدر. درس چهاردهم حکومت جهانی ۲دستاوردهای حکومت حضرت مهدی (عج)اهداف:۱-شناخت دستاوردهای حکومت فوائد:۱-اشنایی با چشم انداز درخشان عصر ظهور۲-عشق وشوق به فرارسیدن زمان ظهور مطالب اموزشی:۱- عدالت فراگیر۲-رشدفکری واخلاقی وایمانی۳-اتحادوهمدلی ۴-سلامت جسمی وروانی۵-خیربرکت فراوان۶-ریشه کنی فقر۷-حاکمیت اسلام ونابودی کفر۸-امنیت عمومی۹-گسترش دانش منابع:چشم اندازی به حکومت حضرت مهدی(عج)نجم الدین طبسی.درس پانزدهم حکومت جهانی۳ویژگیهای حکومت وسیره حضرت مهدی(عج)اهداف:۱-شناخت گستره حکومت۲-شناخت مدت حکومت۳- اشنایی با سیره شخصی وحکومتی امام مهدی(عج) فوائد:۱-اشنایی باچشم انداز درخشان عصر ظهور۲-درک جذابیت برنامه های دوران ظهور۳-عشق وشوق به فرا رسیدن زمان ظهور مطالب اموزشی:ویژگی های حکومت مهدوی۱-قلمروحکومت ومرکزان۲-مدت حکومت. سیره حکومتی امام مهدی(عج)۱-سیره جهادی ومبارزاتی۲-سیره قضایی۳-سیره مدیریتی۴-سیره اقتصادی۵-سیره شخصی مقبولیت عمومی درس شانزدهم رجعت اهداف:۱-بررسی جایگاه رجعت دراعتقادشیعه۲-شناخت رجعت کنندگان فوائد:۱-اشنای با چیستی وچگونگی رجعت۲-اشنایی بادلایل وفلسفه رجعت۳-شناخت زمان رجعت ورجعت کنندگان مطالب اموزشی:۱-معنا وپیشینه تاریخی رجعت(باتوجه به شواهد قرانی روایی وتاریخی۲)-دلایل اثبات رجعت(دلایل عقلی قرانی حدیثی)۳-فلسفه رجعت۴-زمان وقوع رجعت۵-رجعت کننندگان منابع:رجعت علامه مجلسی-رجعت خادمی شیرازی درس هفدهم اسیب شناسی مباحث مهدویت اهداف:۱-شناخت اسیب های مهدویت۲-روش مبارزه وپیش گیری ازانحرافات ولغزش ها فوائد:۱-اگاهی بیشتر ازمعیار های تشخیص مباحث ازخرافات۲-توجه به خطرات برداشت های انحرافی ازمفاهیم مهدویت۳-تکذیب مدعیان دروغین نیابت ومهدویت مطالب اموزشی:۱-مقدمه الف:معنای اسیب شناسی ب:ضرورت اسیب شناسی مباحث مهدویت۲-برداشت ها وتفسیرهای غلط ازمفاهیم مهدویت۳-استعجال وتعیین وقت ظهور حضرت۳-تطبیق علایم ظهور برافرادخاص۵-مدعیان دروغن مهدویت وسفارت..وسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته التماس دعا منابع:۱-قران کریم۲-مفاتیح الجنان۳-نهج البلاغه فیض الاسلام

نظرات[۰] | دسته: فرهنگی | نويسنده: yahya abdovali | ادامه مطلب...

 
سکته مغزی پيوند ثابت

سکته مغزی
CEREPRAL APOPLEXY
عبارتست از انهدام نسج مغز دراثر خونریزی داخل جمجمه ترومبوز امبولی یانارسائی عروقی.
علت:خونریزی داخل جمجمه معمولا دراثر پاره شدن عروق اسکلروزه(ارتریواسکلروز)ایجاد میگردد. سایرعلل این عارضه عبارتند از:انوریسم های مادرزادی ومیکروبی میکوتیک ضربه عفونت حاد انهدام عروق مغز دراثر سموم بامنشا خارجی سیفیلیس اختلالات خونی بیماریهای کلاژن وبیماری های عمومی خونریزیهای ناشی ازاتریواسلروز مغزی یا انوریسم ها معمولا وسیع وواحد میباشد.خونریزی های مغزی کمر دراثر اختلالات خونی بیماریهای عمومی وسموم بامنشا خارجی ایجاد شده باشدغالبا کوچک ولی منتشر وپراکنده هستند.
ترومبوزمغز:در اثر انسداد یکی از عروق مغزی(معمولا عروق ارتریواسکلروتیک)ایجادمیشود. رگی که دچار انسداد میشود معمولا یکی ازعروق داخل مغزی است مغذالک انسدادیا تنگی شراین کاروتید مهره ای باقاعده ای(بازیلر)نیز درصورتی که جریان خون جانبی(کلاترال)خوب نباشدممکن است علائم مغزی ایجاد نماید.دربعضی ازموارد بطورثانویه درتعقیب واکنش اماسی جئارعروق(دراثر سیفیلیس مننژیت های حاد یامزمن انسفالیت ها)پدید می اید.علل نادر ترومبوز مغزی عبارتند از ترومبوز انژیت اوبلیتران وبیماری کلاژن.
امبولی مغز:معمولابابیماری قلبی همراه است.لخته های خون یاتوده های میکروبی ازدیواره های قلب یادریچه های ان کنده شده دریکی ازشاخه های بزرگ یا کوچک درخت شریانی مغز جایگیر میشوند لذا علل شایع امبولی مغز درنزد بچه ها معمولا عبارتند از:روماتیسم قلبی اندوکاردیت باکتریال وجراحی بامتد قلب بازودرنزد افرادمیان سال یامسن عبارتنداز فیبریلاسیون دهلیزی ترومبوزکورونریااندوکارویت باکتریال بندرت ممکن است امبولی چربی ناشی ازذرات چربی(شکستگی استخوانهای دراز)حبابهای هوا (بیماریهای غواصان)تومرهالخته های خون یاتوده های میکروبی باشد که ازضایعاتی واقع درسایرنقاط بدن منشا گرفته اند.مکانیسم ایجاد امبولی مغز درجریان بیماریهای شکمی یالگنی یابیماریهای اندامهای تحتانی(پاها)بدرستی معلوم نشده است.باحتمال زیاددراین مواردمابین دردهلیزسوراخی وجوددارد. احتمالا امبولها ازطریق شبکه عروقی پاراوربترال نیز میتواند خود رابه مغزبرساند.
نارسائی عروق مغزی:ممکن است بعلت سقوط ناگهانی فشار خون شریانی یا دراثر عواملی که تاکنون شناخته نشده اندایجاد شود.دراثر این عارضه ممکن است بیماردچار سنکوب یااختلالات عصبی کانونی زود گذرشود.چنانچه مجرای داخلی شرائین کاروئید یابازیلردراثریک پلاک ارترواسکلروتیک تنگ یامسدود شده باشد(نارسائی کارویتدنارسائی بازیلر)دراثر اختلال جریان خون قسمتی ازمغز که ازشرائین مزبور خون می گیرد اختلالات عصبی کانونی گذران پدید میاید.
شیوع:حوادث عروقی مغز شایع ترین بیماری مغزواعصاب میباشند.ضایعات عروقی مغز در۲۵%از اتوپسی ها جلب توجه می کنند هرچند که درتمام این موارد علت اصلی مرگ بیمار نمی باشند.این ضایعات درنزد هردوجنس تقریبا بهیک نسبت مشاهده میشوند.هرنوع حوادث عروقی مغزدرهرسنی ممکن است پدید اید ولی بعدازسن۵۰ سالگی خونریزی مغزی وبعدازسن۶۰ سالگی ترومبوز مغزی شایعترین حوادث عروفی مغز می باشدوامبولی مغزی درسنین۷۰-۲۰سالگیشایعتر است وحداکثرشیوع ان بعد از۴۰ سالگی است. شیوع انواع حوادث عروقی مغزتقریبا ازاین قرارات
۱-ترومبوز مغزی ۶۶%
۲-خونریزی مغزی ۲۱%
۳-امبولی مغز ۵%
۴-خونریزی اولیه درزیرعنکبوتیه ۸%
اسیب شناسی:درخونریزی های مغزی خونی که ازرگ خارج میشود مانند یک جسم خارجی برنسج مغز فشاروارداورده ان راازرده میسازد لذا علائمی مشابه باعلائم ناشی از تومرهای مغزی بظهور میرساند.ترومبوز یا امبولی مغزی سبب نکروزپارانشیم مغز(انفارکتوس-انسفالومالاسی) درقسمتی ازنسج مغزکه ازشریان مسدود مشروب میشود میگردد.چنانچه امبولی ازنوع میکروبی باشدوعفونت به را جداررگ نفوذکند ممکن است انسفالیت ابسه مغز یا مننژیت ایجاد کند.
علایم بالینی
۱-علایم بالینی مقدماتی ومنادی:که بندرت جلب توجه می نماید عبارتند از:سرگیجه- تهوع-استفراغ-پارستزی یاضعف عضلانی گذران دریک طرف بدن.بلافاصله بعدازایجادضایعه عروقی علائم ناشی ازدرهم کاری واختلال عملی مغز به ظهورمیرسند که عبارتند از:سردرد- تهوع- استفراغ- تشج واغما.
نسبت درصد علایم عمومی مختلف در انواع مختلف سکته مغزی

۱-علایم سردرد خونریزی۶۳ ترومبوز۶ امبولی۳۵ ۳-علایم تشنج خونریزی۱۵ ترومبوز۷ امبولی۹
۲-علایماستفراغ خونریزی۵۱ ترومبور۶ امبولی۲۵ ۴-علایماغما خونریزی۵۱ ترومبور۲۳ امبولی۲۵

نظرات[۰] | دسته: فرهنگی | نويسنده: yahya abdovali | ادامه مطلب...

 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

طراحی : سایت سازه گیلان

No Image No Image